מחלות כלי הדם המוחיים

מדובר במגוון רב של מחלות חלקן מחלות בהן יש הפרעה במבנה כלי הדם מולד או נרכש והפרעות בהן מתפתחת מחלה בכלי הדם הגורמת לסגירתו ו/או לדימום מתוכו. האבחנה והטיפול במחלות כלי הדם המוחיים דורש ידע ייחודי בתחום זה ועבודה בשיתוף פעולה הדוק בין מספר התמחויות, חלק מהטיפולים הינם תרופתיים בלבד, חלקם ניתוחיים וחלקם מטופלים בצינטור מוחי. המפתח לטיפול נכון הוא חשיבה רב תחומית ושיתוף פעולה. מספר מחלות שכיחות כולל:
Cerebrovascular diseases

קברנומה- Cavernoma
קברנומה היא למעשה מקבץ של כלי דם לא תקין, קברנומות יכולות להימצא במח, גזע המח, חוט השידרה. קברנומות מתוארות במראה כפרי הפטל, בשל מקבץ כלי הדם. זרימת הדם בהן בדרך כלל איטית. קברנומות נימצאות בשכיחות גבוה יחסית באוכלוסיה וניתן למצוא אותן באחד ל 100-400 בני אדם. רוב הקברנומות אינן גורמות לסימפטומים ומתגלות באופן אקראי וחלקן גורמות לסימפטומים: כאבי ראש, התקפים אפילפטיים, ודמום. אבחנה של קברנומה נעשית על ידי CT או MRI ולא ניתן לראותה בצינטור מוחי. הסימנים קובעים האם יש צורך בטיפול או נדרש מעקב בלבד.

דימום מוחי – Intra Cerenral Hemorrhage
דימום מוחי הינו צורת השבץ המוחי (Stroke) הקשה ביותר, כ 10-15% מחולי שבץ המח יסבלו מדימום מוחי, זהו מצב חרום רפואי והטיפול בו סבוך ביותר. חלק מהחולים יזדקקו לניקוז ניתוחי. כל מקרה של דימום ניתוחי צריך שיבקש על ידי נוירוכירורג מומחה לענין.

מפרצת מוחית – Brain Aneurysm
מפרצת מוחית היא מצב בו ישנה היחלשות של דופן עורק גדול מוחי והיווצרות המפרצת שהיא מעין שק הבולט מכלי הדם. החשש הגדול במפרצת מוחית היא דימום ולכן השאיפה היא לאבחן מפרצת מוחית טרם פריצתה ולטפל בה למנוע דימום כזה.

מלפורמציות מוחיות – AVM
מלפורמציות מוחיות הינן מצבים שונים בהם יש חיבור בודד או מרובה ישיר בין עורקים לורידים. מצב זה הוא מולד בדרך כלל. מלפורמציות יכולות לגרום לדימום מוחי או להתקפים אפילפטיים ויש לטפל בהן באבחנה. הטיפול הוא בדרך כלל טיפול משולב של ניתוח/צינטור/רדיוכירורגיה אחד מהם או כולם.

ההערכה 6 מיליון אנשים בארצות הברית יש מפרצת במוח unruptured, או 1 ב 50 אנשים.
השיעור השנתי של השבר הוא כ 8-10 לכל 100,000 בני אדם או על 25,000 – 27,000 בני אדם בארצות הברית סובלים קרע מפרצת במוח. יש מפרצת במוח rupturing כל 18 דקות. מפרצת במוח מקרע קטלניות ב כ 40% מהמקרים. מבין אלה ששורדים, כ 66% סובלים כמה גירעון נוירולוגי קבוע.

כ 15% מהחולים עם דימום subarachnoid aneurysmal (sah) למות לפני הגיעם לבית החולים. רוב מקרי המוות כתוצאה מדימום subarachnoid הן עקב פגיעה מוחית מהיר מסיבי הדימום הראשוני שאינו correctable ידי התערבויות רפואי וכירורגי.
4 מתוך 7 אנשים להתאושש מפרצת במוח מקרע יהיו מוגבלות.
מפרצת המוח נפוץ ביותר לאנשים בגילאים 35-60, אך יכולה להופיע אצל ילדים גם כן. הגיל החציוני בעת aneurysmal שבץ מדמם strokeHemorrhagic
שבץ הנגרם על ידי כלי דם קרוע והוא מאופיין דימום בתוך או סביב המוח. דימום Subarachnoid מ מפרצת מוחית מקרע יכול להוביל לשבץ מוחי מדמם. מתרחשת היא בת 50 ויש בדרך כלל אין סימני אזהרה. רוב לפתח מפרצת אחרי גיל 40.
רוב מפרצת קטנה, כ 1 / 8 אינץ ‘- עד כמעט סנטימטר אחד, ו 50 כ עד 80 אחוז מפרצת כל לא שבר במהלך חייו של אדם.
נשים, יותר מגברים, סובלים מפרצת במוח ביחס של 3:02.
מפרצת במוח מקרע החשבון עבור 3 – 5% מכלל משיכות חדש.
דימום Subarachnoid (sah) היא אחד הגורמים המפחידים ביותר של כאב ראש חריף על המצגת למחלקת המיון. ראש חשבונות 1 – 2% מכלל הביקורים בחדר המיון עד 4% של ביקורים במשרדי טיפול ראשוני. בין כל החולים אשר נוכח לחדר המיון עם כאבי ראש, כ 1% יש דימום subarachnoid. מחקר אחד את הדמות ב 4%.
אבחנה מדויקת מוקדם הוא קריטי, כמו דימום ראשוני יכול להיות קטלני, עלול לגרום לתוצאות הרסניות נוירולוגי, או עלול לגרום לתסמינים קלים. למרות הזמינות neuroimaging נפוצה, misdiagnosis או עיכובים באבחון מתרחשת עד 25% מהחולים עם דימום subarachnoid (sah) כאשר תחילה בהצגת לקבלת טיפול רפואי. אי לעשות סריקה תוצאות 73% misdiagnoses האלה. זה עושה sah בתדירות נמוכה, מחלות בעלות סיכון גבוה.
ישנם כמעט 500,000 מקרי מוות בכל שנה כתוצאה מפרצת במוח וחצי הקורבנות הם מתחת לגיל 50.

בהתבסס על מחקר שנערך בשנת 2004, השכר המשולב איבד של ניצולי קרע מפרצת במוח ואת השוער שלהם במשך שנה היו 138,000,000 $
העלות של מפרצת מוחית מטופלים על ידי גזיר באמצעות ניתוח מוח פתוח יותר מאשר מכפיל את העלות אחרי מפרצת יש קרוע. העלות של מפרצת מוחית מטופלים על ידי התפתלות, שהוא פולשני פחות, והוא נעשה באמצעות catheterCatheter
צינור חלול וגמיש עבור הכניסה לתוך חלל הגוף, דביק, או כלי כדי לאפשר מעבר של נוזלים או להתנפח מעבר. בשימוש לטיפול endovascular של מפרצת מוחית., עולה על כ -70% לאחר מפרצת יש קרוע.
10-15% מהחולים מאובחנים עם מפרצת במוח יהיה הנמל יותר מפרצת

שטף דם מוחי (או דימום intracerebral, ICH), הוא תת סוג של דימום intracranial המתרחשת בתוך רקמת המוח עצמה. דימום Intracerebral יכולה להיגרם על ידי טראומה במוח, או שזה יכול להתרחש באופן ספונטני לשבץ מוחי מדמם. דימום intracerebral Non-טראומטית היא דימום ספונטני לתוך רקמת המוח. [1]

שטף דם מוחי הוא דימום תוך צירית, כלומר היא מתרחשת בתוך רקמת המוח ולא מחוצה לו. הקטגוריה אחרים של דימום intracranial היא שטף דם במיוחד צירית, כגון אפידורל, subdural, ו hematomas subarachnoid, אשר כולם מתרחשים בתוך הגולגולת אך מחוץ רקמות המוח. ישנם שני סוגים עיקריים של haemorrhages פנים צירית: דימום intraparenchymal ו haemorrhages intraventricular. כמו סוגים אחרים של haemorrhages בתוך הגולגולת, מדמם intraparenchymal הם מצב חירום רפואי קשה, כיוון שהם יכולים להגביר את הלחץ intracranial, אשר אם אינו מטופל עלול לגרום לתרדמת או מוות. שיעור התמותה עבור מדמם intraparenchymal הוא מעל 40%.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​