ניתוחי בסיס הגולגולת – Skull base neurosurgery

ניתוחי בסיס הגולגולת נחשבים לניתוחים מהמאתגרים, המסובכים והתובעניים יותר ברפואה המודרנית. מדובר בניתוחים שמיועדים לכריתת גידולים ולטיפול בכלי הדם הנמצאים אזור שהגישה אליו קשה במיוחד - בסיס הגולגולת והאזור שמתחת לרקמת המוח.
ניתוחי בסיס הגולגולת - Skull base neurosurgery

בסיס הגולגולת הוא אחד האזורים העמוקים ביותר בראש, שנמצא מתחת למוח עצמו ומשיק לו, בעומקה של האוזן הפנימית. נוסף על כך, מדובר באזור בו נמצאים כמה איברים חיוניים ביותר ועדינים במיוחד, מה שמקשה עוד יותר על כל פעולה כירורגית.

מדובר בניתוחים אשר דורשים ידע רב, התמצאות מרחבית, סבלנות ויסודיות, לצד שליטה בטכניקות מיקרו-כירורגיות ויכולות גבוהות בטיפול בכלי הדם המוחיים. ללא מגוון יכולות זה וללא שליטה בתחום כלי הדם, מנתח בסיס הגולגולת לא יהיה בטוח בעצמו באזורים אלו.

מבנה בסיס הגולגולת

את בסיס הגולגולת ניתן לחלק לשלושה חלקים, הנקראים גם ‘מדרגות’:

  • המדרגה הקדמית: קרובה יותר לאזור הפנים וכוללת את עצבי הריח והראייה, ואת האונות הקדמיות
  • המדרגה האמצעית: כוללת את העורקים הקרוטידיים, את האונות הטמפורליות וקבוצת עצבים המספקת תחושה לפנים ומאפשרת את תנועת גלגלי העיניים
  • המדרגה האחורית: כוללת את גזע המוח ואת הפורמן מגנום (פתח הגולגולת דרכו עובר חוט השדרה אל עמוד השדרה), וכן עצבים שונים – כולל אלו האחראים על מנגנון הבליעה ועל השמיעה.

כפי שניתן להבין, מדובר באזור חשוב מאוד לתפקודו התקין של הגוף. כל פגיעה או נזק שנגרם לאיברים הנמצאים באזור זה, עשויים להשפיע רבות על בריאותו של המטופל ולגרום לתופעות שונות כמו בעיות בשמיעה ובראייה, פגיעה בחוש הטעם, פגיעה בשיווי המשקל, כאבי ראש, סחרחורות ועוד.

מתי נדרש ניתוח בסיס הגולגולת?

ניתוחי בסיס הגולגולת, שנחשבים כאמור למורכבים ולמסובכים מאוד, יבוצעו רק במקרים בהם כל טיפול אחר לא סייע לשיפור המצב. טרם הניתוח, ינסה הצוות הרפואי לפתור את הבעיה ממנה סובל המטופל באמצעות טיפולים שמרניים ותרופות שונות. רק כאשר מתברר כי טיפולים אלו אינם מועילים, תיבחר האופציה הניתוחית.

אם כן, אלו מצבים יחייבו ניתוחי בבסיס הגולגולת? ישנן שלוש סיבות מרכזיות לעריכת ניתוחים מסוג זה:

  • התפתחות גידולים שפירים (נחשבים לנפוצים ביותר באזור זה)
  • התפתחות גידולים ממאירים
  • שברים או נזק חמור שנגרמו כתוצאה מפגיעה חיצונית (לדוגמה: תאונת דרכים)
  • התפתחות מפרצת.

הניתוחים הנפוצים ביותר בבסיס הגולגולת הם:

  • ניתוח להסרת המנגיומות מבסיס הגולגולת: המנגיומה היא גידול שפיר שנחשב לשכיח ביותר באזור בסיס הגולגולת. גידול כזה עשוי ללחוץ על רקמות או על עצבים באזור זה ולגרום לבעיות בריאותיות רבות, שיחייבו התערבות כירורגית
  • ניתוח להסרת גידול בעצב השמיעה: גידול זה נקרא גם אקוסטיק נוירומה, והוא עשוי לגרום לפגיעה משמעותית בשמיעה וכן לבעיות בשיווי המשקל. הגידול הזה נחשב שכיח בבני 50 ומעלה, ובעיקר בנשים
  • ניתוח להסרת גידול בבלוטת יותרת המוח: יותרת המוח נמצאת בשקע עצם שנקרא גם ‘האוכף הטורקי’ ואחראית על תהליכים הורמונליים רבים בגופנו. התפתחות גידול סביב הבלוטה (שנקראת גם היפופיזה) עשוי להשפיע על ייצורם של הורמונים חשובים, ויחייב התערבות כירורגית במקרים בהם טיפול תרופתי אינו מסייע לשיפור המצב
  • ניתוח לטיפול בתסמונת העצב המשולש: טריגמינל נאורלגיה היא תופעה ידועה, בה כלי דם לוחץ עם העצב המשולש (העצב הטריגמינלי) וגורם לכאבים עזים באזור מסוים בפנים. ניתוח כזה ייעשה גם הוא במקרים בהם שום טיפול אחר אינו מסייע להפחתת הכאבים.

כיצד מתבצעים ניתוחי בסיס הגולגולת?

ניתוחי בסיס הגולגולת נחלקים בדרך כלל לכמה שלבים, שאחד החשובים שבהם הוא שלב הגישה, ה-Approach, התורם משמעותית להעלאת סיכויי ההצלחה של הניתוח. הגישה המתאימה לניתוח תיבחר כך שתהיה הקצרה ביותר האפשרית, כך שתבטיח סיכוי מינימלי לפגיעה במוח, בעצבי הגולגולת ובכלי הדם שבאזור המטופל. המנתח ינצל חללים קיימים בגולגולת ויצוֹר בעצמו חללים על ידי קידוח בסיס הגולגולת, מה שיאפשר גישה בטוחה עם דחיקה מינימלית של רקמת המוח.

יש לציין כי ההחלמה מניתוחים אלו מפתיעה במהירותה, כל עוד מקפיד המנתח להשיע כמה שפחות על רקמת המוח לאורך כל שלבי הפרוצדורה.

ישנן כמה גישות נפוצות כיום לביצוע ניתוחים בבסיס הגולגולת:

  • הסרת חלקי עצם מארובת העין: בדרך זו ניתן להגיע ביתר קלות אל אזור עצבי הראייה שבמדרגה הקדמית. הניתוח כולל הסרה של חלקים מהעצם עצמה, מה שיספק לרופא המנתח גישה נוחה יותר אל האזור המטופל
  • ניתוח דרך העצם הטמפורלית: ניתוח זה מתבצע באמצעות קידוחים זעירים בעצם הגולגולת שבאזור הרקה, מה שמאפשר גישה אל המדרגה האמצעית ואל המדרגה האחורית של בסיס הגולגולת
  • ניתוח אנדוסקופי: ניתוח שמבוצע בעזרת צינור ארוך ודק שבקצהו מצלמה זעירה וכלי ניתוח. גישה זו מייתרת את הצורך בביצוע חתך בעור ובהסרת חלקי עצם מהגולגולת, משום שהיא מאפשרת לבצע את הניתוח דרך האף והסינוסים הפרנאזליים (סינוסים שנמצאים בעצמות הגולגולת).

בתום שלב זה, מתחיל השלב בו תטופל הבעיה הבריאותית שבעקבותיה הוחלט על עריכת הניתוח (לדוגמה: כריתת גידול או סגירת המפרצת). במהלך ניתוחים אלו ייעשה שימוש באמצעים שניצבים בחזית הטכנולוגיה הרפואית כיום, וביניהם מערכות לניווט מוחי, מיקרוסקופ ניתוחי, אספירטור אולטרסוני, ניטור נוירו-פיזיולוגי, שימוש בוידאו, אנגיו-גרפיה מבוססת ICG ועוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​