קרניופלסטיקה – שחזורי גולגולת ופנים

פגמים בעצמות הגולגולת והפנים שכיחות בגילאים שונים, מרבית המקרים בהם קיימים פגמים בגולגולת ובפנים מקורם בחבלות קשות לגולגולת, מצב לאחר ניתוחי מח, מצב לאחר ניתוחים להסרת עצם גולגולת – קרינאקטומיה, מצב לאחר ניתוחים אונקולוגיים גדולים ועוד.
קרניופלסטיקה - שחזורי גולגולת ופנים

פרופ’ שגיא הרנוף מומחה בכיר בנוירוכירורגיה צבר נסיון רב במגוון רב של שיטות תיקון פגמים בגולגולת ובפנים – קרניופלסטיקה. פרופ’ הרנוף בקיא בשימוש במגוון השיטות הקיימות כיום. פרופ’ הרנוף משתף פעולה במקרים המערבים את עצמות הפנים גם עם מומחים מתחום הפה ולסת, א.א.ג, עיניים. הוא עובד עם צוות מנתחים, אשר צברו שעות נסיון רבות מאד יחד, ובמהלך השנים טיפולו בפגיעות מורכבות וקשות עם תוצאות מצוינות.

הסבר כללי:
הפגם בעצמות הגולגולת יוצר שלוש בעיות עיקריות:
1. פגם תפקודי – לעיתים קרובות הפגם בעצמות הגולגולת והפנים מקשה על תפקוד מפרק הלסת, הפרעה בסגירת העין, הפרעות בתפקוד המח שמתחת לפגם ועוד.
2. פגם אסטטי – פגמים בעצמות הפנים והגולגולת נראים לעין ובולטים מאד. הסובלים מפגמים אלו מתקשים להשלים עם דימוי הגוף החדש הניבט אליהם ואינם מרגישים נח איתו. בנוסף מרגישים לעיתים קרובות דחייה מהסביבה מלווה במחשבות מוטעות הנובעות מסטיגמה המשוייכת לפגמים אלו.
3. פגם בהגנה על ריקמת המח הרגישה – במצבים בהם קיים חסר חלקי בעצם הגולגולת חשוף המח לחבלות חיצוניות ואף הקלות ביותר, דבר זה בעייתי במיוחד לאנשים צעירים ופעילים ולחולים משתקמים אשר מתחילים לצעוד אולם מועדים ליפול בגלל חוסר יציבות.
לאור שלושת הבעיות האלו הפכו הניתוחים לתיקון הגולגולת והפנים לפופולאריים בשנים האחרונות. יחד עם העלייה במספר הניתוחים עלה גם באופן דרמטי מספר הפתרונות שניתן למנתח להשתמש בהם לתיקון הפגם, ועל כן הפך התחום לתחום מקצועי בו חשוב נסיון המנתח וחשיפתו למגוון מירבי של האמצעים העומדים לתיקון בארץ ובעולם.

מנתחים
צוות המנתחים המשתתפים בניתוח משתנה בהתאם לאיזור הפגיעה. מקרים רבים ינותחו על ידי צוות משולב שבמרבית המקרים יכלול: נוירוכירורג לתיקון הגולגולת ובסיס הגולגולת, רופא פה ולסת מומחה לשיחזור ולתיקון מרבית עצמות הפנים ובמקרים מיוחדים גם רופא עיניים משחזר ורופא א.א.ג משחזר. העבודה בצוות דורשת כמובן מיומנות והיכרות וכמובן נסיון רב.

שיטות תיקון
המנתח צריך שיהיה בקיא ומנוסה במספר שיטות זאת בכדי להתאים את הפתרון הטוב ביותר לחולה.
קיימות מספר שיטות תיקון: תיקון עם שתל עצמי – זהו תיקון המתבצע ישירות עם חסר העצם המקורי, במידה ונשמר בתנאים המתאימים באופן סטרילי. או תיקון עם שתל עצמי ממקור עצם אחר מאותו חולה.
חומרים סינטטיים – מגוון החומרים הסינטטיים גדול מאד, חלקם מבוססים על חומרים אקריליים כגון מתיל-מתקרילט המופיע במגוון צורות, בחלקן ניתן לעצב את הצורה בזמן הניתוח עצמו ובחלקן עובר השתל הכנה טרום ניתוחית המבוססת על תוכנות מחשב מתקדמות ועושה שימוש גם בטכנולוגיות הדפסה תלת מימדיות לבניית מודל והתאמה מקסימלית להשגת תוצאה מיטבית – תפקודית ואסטטית. בנוסף קיימים מגוון חומרים מבוססים על מתכות קלות וחזקות, רשתות מותאמות ועוד.
כאמור שיטת התיקון והחומרים שונים מחולה לחולה וצריכים להיות מותאמים לחולה להשגת תוצאה מיטבית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​