התאוששות מניתוח מוח – שאלות ותשובות

ניתוחי מוח הם מהניתוחים המורכבים ביותר בעידן המודרני, אך לבד מהניתוח עצמו גם ההתאוששות וההחלמה מניתוחים אלו אינן פשוטות. השאלות שיובאו כאן, והתשובות אליהן, יסייעו לכם להבין מה צפוי לכם לאחר הניתוח.
התאוששות מניתוח מוח

ניתוחי מוח אורכים בממוצע בין שעתיים לארבע שעות, אך במקרים מורכבים עשויים להתארך משמעותית. משך ההליך תלוי בגורמים רבים, כולל סיבת הניתוח, מצבו הרפואי של המטופל, היקף הבעיה הבריאותית ועוד. לעתים מתארך זמן ההרדמה עצמו, כאשר ישנו צורך בהכנות רבות עוד לפני תחילת הניתוח.

לאחר סיום הניתוח יועבר המטופל למחלקת ההתאוששות, שם יתעורר מההרדמה. גם בניתוחים שאינם נעשים בהרדמה מלאה, ישהה המטופל כמה שעות במחלקת ההתאוששות, ומשם יועבר למחלקת האשפוז.

לרוב, אחרי ניתוחים הכוללים פתיחת גולגולת וגם במקרים שבהם ישנה אינדיקציה אחרת לכך (הרדמתית למשל), יאושפז החולה לאחר הניתוח ביחידת טיפול מוגברת כגון יחידת ביניים או יחידת טיפול נמרץ. המטופל יישאר להשגחה במחלקת האשפוז למשך 24 שעות לפחות, ולרוב לכמה ימים.

בשעות ובימים הראשונים שלאחר הניתוח, יחובר המנותח לאינפוזיה ולעתים גם לקטטר לטובת מתן שתן. ניתוחים מסוימים (כדוגמת ניתוחי קרניוטומיה לפתיחת הגולגולת) ידרשו לא פעם גם החדרת נקז מיוחד אל אזור הניתוח, כדי למנוע הצטברות נוזלים ודם בתוך הגולגולת. הנקז יישאר בראשו של המנותח כיומיים.

לרוב, כמה שעות לאחר הניתוח יוכל המטופל לאכול ולשתות מעט. עד אז הוא יוזן דרך צינורות האינפוזיה. במרבית המקרים, למחרת יום הניתוח יתאפשר למנותח לקום מהמיטה ולהתיישב על כורסה נוחה. הליכה איטית ברחבי בית החולים תתאפשר לרוב גם היא באותו יום, בהתאם להרגשתו האישית של המנותח.

ישנה חשיבות גדולה לניקיון האזור המנותח, וקיימות הנחיות בין-לאומיות בנוגע לטיפול בפצע הניתוח, כדי למנוע זיהום בו. באופן שגרתי תישאר החבישה על פצע הניתוח כ-48 שעות. לאחר מכן תורד החבישה, ומומלצת רחצת הפצע במים וסבון אחת ליום.

לאחר השחרור מבית החולים, יש לשטוף את המקום בעזרת מים וסבון אחת ליום, כדי למנוע התפתחות זיהום.

הימים הראשונים שלאחר ניתוחי מוח מאופיינים לא פעם בבחילות ובהקאות, בכאבי ראש ובכאבים כלליים באזור הניתוח. אלו תופעות נפוצות למדי, שיחלפו עם הזמן. במקרה של כאבים עזים, ניתן להיעזר בתרופות.

תופעה מוכרת נוספת היא ‘רעשים של מים’ ששומע המנותח באזור הניתוח. זו תופעה שכיחה ואינה מדאיגה.

כמו כל ניתוח כמעט, גם ניתוח מוח עשוי לגרום לנפיחויות ולשטפי דם באזור המטופל. לכן מנותחי מוח צריכים להיערך לכך שבימים הראשונים לאחר ההליך הכירורגי, צורת ראשם ואפילו מראה פניהם עשויים להשתנות מעט. בדרך כלל בא הדבר לידי ביטוי בנפיחות מעל לעין, עד כדי קושי בפתיחתה. נפיחות זו חולפת תוך מספר ימים והיא נורמלית במרבית המקרים. לאחר כמה ימים, כאשר הנפיחויות ייעלמו, ישוב האזור להיראות כשהיה.

ראשית חשוב לציין כי לקראת השחרור הצפוי מבית החולים ינחה הצוות הרפואי את המטופל בצורה מפורטת בנוגע להתנהלותו לאורך תקופת ההתאוששות.

לרוב, ההחלמה המלאה מהניתוח תימשך חודש עד חודשיים. רוב הרופאים ממליצים למנותחים להודיע כי ייעדרו מהעבודה למשך חודש וחצי. בזמן זה יש להימנע מפעילות פיזית מאומצת ואף מנהיגה, בייחוד בקרב מטופלים הסובלים מסחרחורות ומחולשה כללית.

נוסף על כל אלו, חשוב עד מאוד להיות קשובים לשינויים ולתהליכים שונים המתרחשים בגוף בתקופה זו, ולפנות למיון במקרים חריגים (לדוגמה: חום גבוה, מעל 38 מעלות).

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח הן, כאמור, בעיקר סחרחורות ועייפות כללית. כאבים ייתכנו עדיין, אך עוצמתן צפויה להיות פחותה בהשוואה לעוצמת הכאבים בימים שלאחר הניתוח. אם בכל זאת חווה המנותח כאבים עזים, מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל וליטול תרופות במידת הצורך.

בדרך כלל מוסרים התפרים כעשרה ימים לאחר הניתוח. מדובר בפעולה שנמשכת דקות ספורות וכמעט שאינה כואבת.

המנותח יוזמן לבדיקות בבית החולים כחודש לאחר הניתוח. בדיקות אלו, הכוללות בדרך כלל שימוש באמצעי דימות כמו CT ו-MRI, יאפשרו לצוות הרפואי לבחון בצורה מדויקת את האזור המנותח ולוודא כי ההליך הרפואי השיג את מטרתו. בדיקות אלו אף יאפשרו לרופא לעמוד על קצב החלמתו של החולה.

לא פעם יוזמן המנותח לבדיקות מעקב נוספות בחודשים שלאחר הניתוח, ובעיקר כאשר מדובר בניתוחים להסרת גידולים ממאירים. המעקב יאפשר לצוות הרפואי לוודא כי הגידול הוסר במלואו ולאתר מבעוד מועד סימנים להתפרצות נוספת של המחלה, חלילה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​